W dniu 20 marca 2019 roku w Olsztynie Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie zorganizował spotkanie branżowe dla podmiotów ekonomii społecznej z regionu Warmii i Mazur w ramach projektu pozakonkursowego ROPS pt. ”Ekonomia społeczna na Warmii i Mazurach” na lata 2018-2020.
Było to pierwsze tego typu spotkanie organizowane przez samorząd województwa skierowane do przedsiębiorstw społecznych, organizacji pozarządowych, spółdzielni socjalnych z Warmii i Mazur.
Głównym celem spotkania było podniesienie wiedzy wśród przedstawicieli podmiotów ekonomii społecznej z obszarów dotyczących budowania wizerunku przedsiębiorstw społecznych na konkurencyjnym rynku biznesu.
Spotkanie otworzył Pan Dariusz Jóźwiak –specjalista ds. budowania współpracy nauka – biznes - ekonomia społeczna, który omówił najbliższe działania zaplanowane na rok 2019 w ramach projektu pozakonkursowego ROPS pt. ”Ekonomia społeczna na Warmii i Mazurach” na lata 2018-2022.
Pan Jóźwiak przedstawił główne założenia organizowanego wkrótce przez ROPS Konkursu Ekonomii Społecznej skierowanego do przedstawicieli samorządu terytorialnego, branży biznesu oraz środowiska szkolnego.
Podczas prelekcji Pan Dariusz zwrócił również szczególną uwagę na temat znaków jakości produktów i usług podmiotów ekonomii społecznej (PES), które promuje i upowszechnia samorząd województwa. Przypomniał, że istnieje możliwość ubiegania się przez PES o nadanie przez Pana Marszałka Województwa certyfikatu „Zakup Prospołeczny”- znaku promującego sektor ekonomii społecznej. Niniejszy znak jest symbolem wysokiej jakości produktów i usług świadczonych przez podmioty ekonomii społecznej na terenie kraju.
W dalszej części spotkania kolejno wystąpili eksperci tj.: Paweł Karwowski reprezentujący Stowarzyszenie Monument z Bartoszyc, który przeprowadził doradztwo eksperckie z zakresu marketingu i promocji produktów oraz usług świadczonych przez podmioty ekonomii społecznej na Warmii i Mazurach. Pan Paweł zwrócił szczególną uwagę na znaczenie promocji marki produktów i usług, która nie jest równoznaczna z komercyjną reklamą. Ekspert przedstawił najczęstsze błędy popełniane przez podmioty ekonomii społecznej podczas konstruowania – budowania oferty sprzedażowej swoich produktów i usług.
Pan Paweł zaprezentował również instrumenty i narzędzia IT, które mogą służyć rozwojowi firmy przy ich odpowiednim i skutecznym wykorzystaniu. Do takich narzędzi zaliczają się m. in.: media społecznościowe dedykowane dla biznesu, komunikacja marketingowa, sprzedażowa, pozycjonowanie performance, google ads, analityka internetowa, reklamy google, content marketing, prowadzenie firmowego bloga, e-mail marketing.
Podczas spotkania rozgorzała dyskusja na temat możliwości pozyskiwania funduszy unijnych na realizację ww. usług. Reprezentant Fundacji Wsparcia Nauki i Biznesu z Ełku zwrócił uwagę na możliwość wykorzystania do tego celu Bazy Usług Rozwojowych (BUR), która jest ogólnodostępną platformą, w której można znaleźć współfinansowanie specjalistycznych kursów, szkoleń dedykowanych pracownikom mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu całego kraju.
Aby skorzystać z takiej formy dofinansowania szkoleń, należy zgłosić się do instytucji, która w danym województwie zajmuje się dystrybucją środków na szkolenia (lista firm znajduje się na stronie https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl) i złożyć w niej wniosek o dofinansowanie konkretnego szkolenia, które znajduje się w bazie. Na ww. stronie można znaleźć szkolenie, jakiego aktualnie poszukują dla siebie lub swoich pracowników przedsiębiorstwa. Wszystkie firmy znajdujące się w BUR przeszły pomyślną weryfikację jakości świadczonych usług przez podmiot akredytujący.
W drugiej części spotkania wystąpiła Pani Anna Lewikowska Prezeska Spółdzielni Socjalnej „SPOSÓB NA ŻYCIE” w Waszulkach koło Nidzicy. Pani Ania na co dzień jest również przewodniczącą Warmińsko-Mazurskiej Sieci Przedsiębiorstw Społecznych Prometeusz.
Pani Lewikowska zaprezentowała przybyłym uczestnikom spotkania prelekcje z zakresu budowania nowych bądź wzmacniania istniejących sieci przedsiębiorstw, sieci produktów i usług świadczonych przez podmioty ekonomii społecznej.
Pani Ania szczególną uwagę zwróciła na zmiany w Ustawie o Spółdzielniach Socjalnych z 31 marca ubiegłego roku, które dopuszczają możliwość zakładania, tworzenia przez spółdzielców socjalnych konsorcjów. Jest to istotne, gdyż kluczową rolą podczas prowadzenia działalności gospodarczej przez podmioty ekonomii społecznej jest silna i konkurencyjna marka ich produktów i usług. Dzięki zrzeszaniu się przedsiębiorców w formie konsorcjum łatwiej jest im pozyskiwać nowych kontrahentów podczas składania ofert przy przetargach organizowanych przez jednostki sektora finansów publicznych. Słabością środowiska ekonomii społecznej jest jej mocne rozproszenie i słaba konkurencyjność. Zmiany legislacyjne w polskim prawodawstwie odpowiadają na obecne trendy w gospodarce rynkowej i umożliwiają małym przedsiębiorstwom konkurować
z komercyjnym biznesem.
Na zakończenie spotkania przedstawiciel Spółdzielni Socjalnej Negocjator z Liksajn Piotr Stobniak i jednocześnie Przewodniczący Sieci Wspierania Rozwoju Lokalnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego „HEROLD” podzielił się doświadczeniem w prowadzeniu przedsiębiorstwa społecznego na przykładzie pijalni ziół, która mieści się w Muzeum Etnograficznym w Skansenie w Olsztynku i na Zamku w Ostródzie.
Pan Piotr Stobniak opowiedział o tym, jak wprowadził na rynek warmińsko-mazurski flagowy produkt pod nazwą „Mazurskie słoiki”. Na uwagę zasługuje fakt, iż ten produkt dostępny jest również na terenie całego kraju poprzez kontrahentów, do których trafiają mazurskie przetwory.